Ortodonti

Ortodonti; dişlerde ortaya çıkan eğrilikleri ve çene kapanış bozukluklarını tedavi eden diş hekimliği bölümüdür. Ortodonti tedavisi estetik amaçlı veya dişler arası boşlukların kapatılması amacı ile de uygulanır.

Ortodontik Tedavi Nedir?

Dişlerdeki bozukluğa göre değişik şekillerde yapılabilir. En çok tel braket yapıştırılarak uygulanır. Ancak hareketli protezler ve şeffaf plak da kullanılan hastalar da olmaktadır. İleri ortodontik bozukluklarda çenelik kullanımı gerekebilmektedir. Çapraşık dişlerin düzeltilmesini, dişlerle çene arasındaki uyumsuzlukların giderilmesini sağlar. Estetik açıdan ağız ve dişlere daha hoş bir görünüm sağlamakla birlikte, dişlerin uzun yıllar sağlam kalmalarını amaçlayan tedaviler uygular.

Neden ortodonti tedavi yapılmalıdır?
Birçok kişi eğri dişlere sahiptir. Ortodontik tedavi bu dişleri düzeltir veya daha iyi bir dizilişe getirmeye yardımcı olur. Bu sadece görünüm değil, aynı zamanda da dişleri temizlemek için gereklidir. Bazı hastalarda üst ön dişler ileri çıkarak bazen de araları açık oldukları için ortodonti tel tedavisi gerektirirler. Ortodontik tedavi sayesinde aralık dişleri ve eğri dişleri düzgün konuma getirebilirsiniz. Ortodonti tedavisi çiğneme fonksiyonunun iyi yapılabilmesine de yardımcı olur.

Ortodontik tedavi kimlere yapılmalıdır?
Kötü bir kapanış çirkin gözükür ve bu insanların tedavi için ortodontiste gitmelerinin ana sebeplerindendir. Ayrıca çiğnemede zorluk çıkarır ve daha fazla çürüğe yol açabilir. Çapraşık dişlerin temizlenmeleri güçtür ve ağız hijyeni tam olarak sağlanamadığından çürük oluşumuna davetiye çıkarır. Çapraşık dişlerle çiğneme tam olarak gerçekleşmez bu yüzden sindirim sorunları yaşanabilir ve bu dişler çene kaslarına daha çok baskı yapacağından, eklem bozukluklarına ve bunun sonucunda da başta, sırtta ve omuzda ağrılara neden olabilir. Beslenme bozuklukları, parmak emme, diş eti problemleri, diş sıkma, tırnak yeme alışkanlığı, 20 yaş dişlerinin diğer dişleri sıkıştırması gibi nedenler ortodontik sorunlara yol açabilir. Çapraşıklık, ilerde ya da geride konumlanmış çene, yanak-dudak ısırma, ağız kapatıldığında dişlerin birbirine temas etmemesi, dengesiz yüz görünümü ortodontik bozuklukların belirtisi olabilir. Her yaşta uygulanabilecek olan ortodontik tedavi yöntemleri, özellikle çocuk yaşlarda daha kolay ve hızlı sonuç vermektedir.

Ortodontik tedavi & diş telleri için ağız hijyeni
Eğer braket taktırmadan önce dış fırçalama ve diş ipinin önemli olduğunu düşündüyseniz haklısınız. Fakat ortodontik tedavi gören insanların ağız hijyenine daha fazla dikkat etmeleri gerekir. Çocuklarda ortodonti diş teli tedavisi eğri dişlerin düzeltilmesi ve estetik diş tedavisi için uygulanır. Genellikle 1 yılda ortodonti tedavisi olan bireyin dişler düzelir, ancak tekrar eski haline gelmemesi için ortodonti tedavisi nerede ise 1 yıl daha devam ettirilir.

Ortodontik Tedavi Uygulamaları
Braketler : Ortodontik sabit tedavide en yaygın olanıdır. Ark telleri, braketler ve lastikler kullanılır. Dişler arasında kuvvet uygulanarak yer değiştirmesi sağlanır. Şeffaf ve renkli alternatifleri de bulunmaktadır. Labial ve lingual olmak üzere ikiye ayrılır. Labial broketler dişin ön tarafına uygulanırken, lingual braketler dişin arka tarafına uygulanır.
Şeffaf düzeltici plaklar : Braketlere alternatif olarak uygulanır. Şeffaf ve kullanışlı olduklarından özellikle yetişkinler tarafından tercih edilmektedir. Takılıp çıkarılabilir, kullanımı sırasında rahatsızlık vermez ve estetik görünümlüdür.
Özel sabit uygulamalar : Parmak emme alışkanlığından kurtulmak için kullanılır. Bantlarla dişe tutturulur. Yemek yeme esnasında rahatsızlık verici olabilir.
Headgear : Kafanın arkasına yerleştirilen bant ve metal telle kafanın ön tarafına bağlanır. Arka dişleri sabit tutar, ön dişlerin arkaya gitmesini sağlar.
Çene genişletici : Dişlere ve damağa oturtulur, ortasında ki vida belirli aralıklarla sıkılarak çenenin genişletilmesi sağlanır.

Ortodontik tedavi acı verir mi?
Alışma süresinde rahatsızlık verir ve sonrasında sıkıntı ortadan kalkar. Devam eden problemler varsa hekime danışılarak gerekli düzeltmeler yaptırılır.

Ortodontik tedavi kalıcı mıdır?
Tedavi bitiminde dişlerde ufak hareketlenmeler görülebilse de, bu hareketlenmeler tekrar tedavi uygulamayı gerektirecek oranda değildir.

Uyarı

Sitemizdeki bulunan bilgiler internet ortamında kullanıcıyı bilgilendirmeye yönelik olarak hazırlanmış olup; asla kişisel teşhis ya da tedavi yönteminin seçimi için değerlendirilmemelidir. Sitemizde kanuna aykırı ilan ve reklam yapma kastı bulunmamaktadır.